Stokrozen

De wijkvereniging heeft het idee opgevat om in ieder geval in de binnenstad een aanzet te geven tot het creëren van geveltuintjes. Hiervoor gaan van 500 stokrozen kopen, dit komt neer op 2 per lid.

Wij zoeken mensen die willen helpen om deze bij mensen voor hun huis te planten, uiteraard na toestemming van de bewoner. Voor de mensen die nog aarzelen wil ik vertellen dat dit mag van de gemeente. Tot 30 cm uit de gevel, maar zoveel ruimte heeft de stokroos bij het planten niet nodig.

Wilt u ze graag hebben of absoluut niet, dat kan natuurlijk ook, graag even contacten op ons mailadres of met een briefje op adres aan de Buiten Nieuwstraat 51-53. een melding bij een bestuurslid met uw adres kan natuurlijk ook.

Reactie schrijven

Commentaren: 4

Janneke te Velde (zondag, 20 oktober 2013 12:14)

Hallo,

Met veel liefde en enthousiasme hebben wij vier stokrozen tegen de gevel geplaatst. Ze gaven prachtige bloemen. Nu, in het najaar, worden ze iets minder fraai en ik vraag mij af hoe ik het weer netjes krijg. Moet ik ze snoeien, weghalen of id.? Groene vingers heb ik niet dus graag advies.

Met vriendelijke groet,
    Janneke te Velde

René de Ruiter (woensdag, 23 oktober 2013 21:49)

Janneke,

De bloemstengels kunnen gewoon afgeknipt worden tot tussen de bladeren. De bladeren laat ik zelf altijd gewoon zitten. Daar blijven eigenlijk steeds weer nieuwen van uitlopen bovenop de plant, de oudste bladeren vallen naar onderen. In de winter laat ik deze meestal zitten, isoleert tegen de vorst, en in het voorjaar knip ik langs het maaiveld alle dode bladeren weg. tegen die tijd begint de plant vanzelf weer te groeien en te bloeien.

Met vriendelijke groet,
    René de Ruiter

Elke (vrijdag, 07 februari 2014 11:59)

Hou,

Wat ik me afvraag is waarom er gekozen is voor stokrozen met een dubbele bloem en niet voor stokrozen te een enkele bloem.
    De enkelbloemige zijn namelijk aantrekkelijk voor hommels en de dubbelbloemige niet. Ik vind dit persoonlijk een gemiste kans.
    Mvg Elke

binnenstadkampen (vrijdag, 07 februari 2014 16:35)

Beste Elke, kennis als deze ontbreekt bij de bestuursleden van de Wijkvereniging. We zijn nu vooral gedreven om de leefbaarheid van de binnenstad te verbeteren. Jouw kennis wordt van harte gewaardeerd. Er is een groen-groep die graag gebruik maakt van je kennis en hulp. Mocht je je hiervoor beschikbaar willen stellen dan horen we dit graag en brengen je dan in contact met de de werkgroep.