Fietsparkeren

Dat het stallen van onze fietsen ergens in de binnenstad de gemoederen bezighoudt, is duidelijk. Weekblad De Brug en dagblad De Stentor hebben al vele artikelen gewijd aan het fietsparkeren en ook bij de wijkvereniging raakt men er niet over uitgepraat.

Gemeente zegt steeds: het is een proef. Wel of geen handhaving? Het moge duidelijk zijn dat het stallen van je fiets ergens in de binnenstad sterk afhangt van de dag, de plaats en het tijdstip waarop men dit doet. Het plan van de gemeente is ondertussen al weer bijgesteld, brieven ter informatie aan bewoners hiervan is de inhoud al niet meer actueel de dag nadat de brieven zijn bezorgd. Communicatie blijft lastig op die manier.

Gemeente Zwolle heeft er zo'n 10 jaar overgedaan om de winkelstraat fietsarm te krijgen. Gemeente Kampen wil dit in een stuk kortere tijd bereiken.

Zonder de medewerking van de bewoners gaat het domweg niet. En deze medewerking liever niet afdwingen.

Het eerste plan waar wij als wijkvereniging bij betrokken waren ging ook uit van het eerst creëren van fietsparkeerplaatsen om dan vervolgens de fietsers hier naar toe te (ver)leiden.

Ook dit gaat en staat met voldoende effectieve communicatie vooraf.

Omdat je een oppervlakte in de binnenstad maar voor 1 functie tegelijk kunt gebruiken, zal er iets moeten worden aangepast, hoe dit te doen? Nu de evaluatie is geweest zijn wij heel benieuwd naar de verslaglegging hiervan.

Hierbij ons officiële stuk wat wij hebben aangeboden aan het college:

Evaluatie fietsparkeren College B&W.pdf
Adobe Acrobat document 1.6 MB

De wijkvereniging is actief bezig geweest met het fietsparkeren in de binnenstad.

Naast het probleem van de hoeveelheid auto's t.o.v. de hoeveelheid geschikte parkeerplaatsen lijdt de binnenstad op bepaalde momenten onder de hoeveelheid fietsen die zo geparkeerd worden dat alleen de eigenaar daar begrip voor heeft.
Dat moet en kan anders, maar hoe? Daar is in het stadskantoor (met behulp van een extern bureau) over nagedacht. De conclusie is een fietsplan dat in een paar jaar moet zijn geëffectueerd. Note: mede afhankelijk van gemeentelijke budgetten., maar dat zal u niet verbazen.

Voorstel fietsparkeren in de binnenstad
Uitvoeringsplan fietsparkeren Binnenstad
Adobe Acrobat document 4.7 MB

POET

De gemeente is van mening dat de goeie onder de kwaden moeten lijden. Dus i.p.v. effectief controleren en eventueel sanctioneren verdwijnt de gehele regeling 'parkeren op eigen terrein' (POET). Wat houdt de regeling in? Eigenlijk heel simpel, normaal gesproken mag je een motorvoertuig niet voor een uitrit, van een garage o.i.d., zetten. Nu konden eigenaren van garages in de binnenstad hiervoor een ontheffing kopen. Tegen parkeervergunning + een paar euro opslag tarief per jaar. Nu schijnt het zo te zijn dat enkele bewoners hun garage een andere functie hebben gegeven. Omdat deze paar bewoners blijkbaar niet apart 'gestraft' kunnen worden, verliest de binnenstad z0'n 250! parkeerplaatsen. Au, dat gaat dus iedereen merken.

Gemeente Kampen bekijk het schrappen van deze regeling nog eens!

Voor de bewoners die het schrappen van de POET regeling betreft reageer voor 01-11 richting het stadskantoor dat u graag de regeling wilt houden of de functie van uw garage. Ik vrees dat uw pand, zonder garage, met inpandige berging, een stukje minder waard is.

UPDATE: alles wordt een jaar doorgeschoven omdat alle reacties niet op tijd verwerkt kunnen worden.