Leg beslag op de bank!

2014 Social Sofa's voor de binnenstad van Kampen.

Het project is inmiddels afgerond.

Het project is afgerond, maar omdat er zoveel mensen met veel enthousiasme aan gewerkt hebben en anderen er af en toe een kijkje bij kwamen nemen zou het zonde zijn om de pagina en de updates die er verschenen niet beschikbaar te houden.

Helpende handjes gezocht

Gezocht; helpende handjes

In de binnenstad van Kampen komen dit jaar twee bijzondere banken te staan; Social Sofa’s.

Betonnen banken met een vrolijke mozaïekversiering! Maar de banken komen niet kant-en-klaar binnen; uw hulp als binnenstadbewoner is daarbij hard nodig.

De Wijkvereniging Binnenstad heeft het initiatief genomen voor deze banken, en heeft daarbij uw hulp nodig; samen met andere binnenstadbewoners kunt u bijdragen aan een ‘sociale zitgelegenheid’ in uw eigen omgeving!

Wat we zoeken zijn creatieve maar vooral enthousiaste bewoners die gezamenlijk aan de bank aan de slag willen gaan. Na een korte cursus kunt u zelf aan de slag met het mozaïek, samen met de buurt. Uw ontwerp zal de komende jaren de Kamper binnenstad sieren! Om mee te doen met dit bijzondere project hoeft u geen lid te zijn van de Wijkvereniging Binnenstad – hoewel u natuurlijk altijd welkom bent!

Aanmelden? Aanmelden kan via socialsofa@wijkverenigingbinnenstad.nl .

Meer over de oorsprong van het project leest u hier.

De bank staat in ‘Onze Winkel’ aan de Oudestraat 120. We zijn daar op regelmatige tijden:

woensdag                  13:30 - 16:00

vrijdagavond             17:30 - 20:00

zaterdagochtend       10:00 - 12:00

Graag tot ziens!

Regelmatig plaatsen we updates die u hier kunt volgen:

Social Sofa, update #6: Beslag is opgeheven!

Social Sofa, update #5: Tweede Social Sofa hard op weg!

Social Sofa, update #4: 'De bank is geplaatst!'

Social Sofa, update #3: 'We zijn los!'

Social Sofa, update #2

Subsidie Social Sofa's overhandigd

Update #1: Subsidie Social Sofa's overhandigd!

Vrijdagochtend is de gedeputeerde van de Provincie Overijssel, Bert Boerman, afgereist naar verzorgingstehuis Margaretha om de Wijkvereniging symbolisch de subsidie te overhandigen voor het 'Social Sofa' project. Hij prees de Wijkvereniging voor het initiatief en kijkt uit naar het moment dat de twee sofa's te bewonderen zijn.

De Social Sofa is een massief betonnen bank die door de directe omwonenden zelf bekleed gaat worden met een mozaïek. In onze wijk worden er twee geplaatst. Projectleider Annet Boven zal groepen samenstellen die aan de hand van een eigen ontwerp in de komende maanden de banken gaan vormgeven. De eerste bank komt in de toekomstige tuin van het nieuwe Margaretha te staan.

Update #2: De voorbereiding is in volle gang!

Belangstelling om deel te nemen aan het Social Sofa project is er volop. Nog steeds komen er enthousiaste aanmeldingen binnen die we allemaal een plek willen geven in een van de teams. De werkgroep komt regelmatig bij elkaar om de organisatie rond te krijgen.

Wat is er al gebeurd?

We richten ons op het realiseren van de eerste bank. Dit betekent dat we hebben gezocht naar een goede werkplaats. Een centrale plek waar (zichtbaar) op afgesproken momenten gewerkt kan worden aan de bank. Huize Margaretha is heel enthousiast en weet ook al waar ze de bank gedurende het plakken wil hebben staan.

Wij willen graag in Huize Margaretha omdat onze werkplaats daar een mooie ontmoetingsplek vormt voor de mensen die daar wonen. In samenwerking met de activiteitenbegeleidster gaan we zoeken naar mogelijkheden dat men ook mee kan plakken. En wat zou het fantastisch zijn wanneer de bank definitief in de nieuwe tuin mag komen te staan! (mogelijkheid moet nog worden onderzocht)

Echter, op dit moment is het nog niet zeker of dat gaat lukken. Op zeer korte termijn worden alle technische zaken (o.a. gewicht van de bank) doorgesproken en zal er een beslissing worden genomen. Als Huize Margaretha niet gaat lukken gaan we op zoek naar een alternatieve werkplaats.

Het organiseren van vaste "plakmomenten" gedurende de week (we denken aan een dag- en een avonddeel per week) is nu helaas nog niet mogelijk. Zodra we weten waar de bank naartoe gebracht mag worden, kunnen we (de moederorganisatie in) Tilburg hierover informeren en maken we concrete afspraken.

Hoe gaat de bank eruit zien?

Samen met vrijwilligers hebben de mensen van de werkgroep een brainstorm avond gehad en zijn er schetsen gemaakt. Er is gesproken over hoe de bank eruit moet gaan zien en wanneer een bank aantrekkelijk is om op te zitten. De kinderen van groep 8 van de twee basisscholen in de binnenstad hebben er ook al over nagedacht en de tekeningen ingekleurd. De schetsen zijn concreter gemaakt (zie bijlage) en naar Tilburg gestuurd. Daar wordt er een werktekening van gemaakt en wordt er berekend hoeveel steentjes van elke kleur wij nodig gaan hebben.

En nu?

In loop van volgende week hopen we te weten waar de werkplaats van de bank komt. Social Sofa (de moederorganisatie uit Tilburg) biedt een workshop (hele dag) aan waarin zij ons gaan bijscholen. Onze voorkeur gaat uit naar een zaterdag in de werkplaats zodat veel van jullie hierbij kunnen zijn.

Wat vragen we van jullie?

Nog even geduld. We berichten jullie zo snel mogelijk over concrete zaken.

Wie zijn wij?

Annete Boven, Ernst Hupkes, Hendrik Jan Riesebos, Janneke te Velde, Wim Schluter,  Deze werkgroep vrijwilligers komt regelmatig bij elkaar en zorgt voor coördinatie, realisatie, contact gemeente Kampen (o.a. publiciteit gemeentelijke pagina) en andere betrokken partijen, werving vrijwilligers, publiciteit, koffie+koeken, etc.etc.)

Update #3: We zijn los!

We zijn begonnen met beslag te leggen op de bank!

Kom gerust eens kijken wat we aan het doen zijn, dat vinden we leuk! Voor urenlang of maar eventjes, altijd gezellig!

Dinsdagavond 8 juli is iedereen van harte welkom, zo rond 19:00 uur starten we.

Met ingang van maandagmiddag de 21 juli gaat er regelmatig geplakt worden:

Maandagmiddag 13:00-16:00 uur

Woensdagmiddag 13:00-16:00 uur

Zaterdagochtend 09:30-13:00 uur

Alleen wanneer het héél slecht weer is gaat het niet door.

De bank staat op het binnenplein van De Burgerstee dat je kunt bereiken via de Boven Nieuwstraat. De (brede) doorgang inlopen tussen nr 64 en 68. Graag tot dinsdag!

Update #4: De bank is geplaatst!

Aan de IJsselkade, ter hoogte van het Oorgat, is dinsdagmiddag de eerste Social Sofa geplaatst. De bank, met als thema ‘Oplaadpunt’ en een gewicht van rond de 1400 kilo, biedt vanaf deze plek een prachtig uitzicht over de IJssel. De afgelopen weken is de bank voor vrijwilligers uit de Kamper binnenstad beplakt met honderden glazen mozaïekstenen rondom het thema ‘Oplaadpunt’.

Tegelijkertijd met de plaatsing van de al gemaakte bank werd in ‘Onze Winkel’ aan de Oudestraat 120 met vereende krachten een nieuwe, nog blanco bank binnengebracht. Deze bank wordt de komende tijd in deze winkel voorzien van een nieuwe mozaïeklaag rondom het thema ‘Wöör bi’j d’r ene van?’. Hiermee wordt komende zaterdag tijdens de Leuke Lange Zaterdag een start gemaakt, voor dit project worden nieuwe vrijwilligers gevraagd. Aanmelden kan via www.wijkverenigingbinnenstad.nl. Eenmaal voltooid zal ook deze nieuwe bank een mooi plekje krijgen in de Kamper binnenstad.

Update #5: Tweede Social Sofa hard op weg!

Tweede Social Sofa hard op weg!

Van Oplaadpunt naar een typische, Kamper uitdrukking...

Het gaat al weer hard met de tweede Social Sofa, die momenteel vorm krijgt in ‘Onze Winkel’ aan de Oudestraat 120. Onlangs werd met vereende krachten de bank de winkel binnengedragen, waar vrijwilligers regelmatig de handen uit de mouwen steken om de bank vorm te geven. Thema van de bank is ‘Wöör bi’j d’r ene van?’, een typische Kamper uitdrukking die bij veel voorbijgangers voor een glimlach op het gezicht zorgt.

De eerste bank met als thema ‘Oplaadpunt’ heeft inmiddels haar plek gevonden aan de IJsselkade, met een prachtig uitzicht over de IJssel. Al regelmatig wordt er gebruik van gemaakt van de bank, die daardoor terecht het predikaat ‘oplaadpunt’ heeft gekregen! Deze eerste bank is gemaakt op de binnenplaats van Burgelstee aan de Burgwalstraat. Als dank voor het onderdak brachten de vrijwilligers van de Social Sofa daar een taart langs, wat door de bewoners bijzonder werd gewaardeerd.

Het project ‘Social Sofa’ wordt mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van de gemeente Kampen en de provincie Overijssel en heeft als doel de stad te verfraaien en de sociale cohesie tussen binnenstadbewoners te verbeteren. De Wijkvereniging Binnenstad heeft hierin het voortouw genomen, ondertussen hebben ook al andere wijkverenigingen belangstelling getoond voor het project. Over de plaatsing van de bank worden momenteel gesprekken gevoerd met DeltaWonen en de gemeente Kampen. Eind december moet hierover meer duidelijkheid zijn.

Update #6: Beslag is opgeheven!

Dit is de laatste update omdat onze misse volbracht is. Na de plakmarathon op vrijdag 12 december waren een nog een aantal laatste steentjes te plakken. Die lieten even op zich wachten maar uiteindelijk is het allemaal gelukt. De bank was vóór de deadline 01-01 uit Onze Winkel en staat nu op de Oudestraat t.o. de Van Heutzkazerne. Zodra deze helemaal opgeknapt en ingericht is zal de bank nog één keer verplaatsen naar zijn definitieve plek voor de entree.

Tijdens het plakken in Onze Winkel hebben we veel mensen gesproken die de bank bewonderen en ook het "Oplaadpunt" in het parkje aan de IJssel reeds hebben gevonden. De banken hebben de plakkers heel veel plezier en lol gebracht. Deze vrolijkheid is mee geplakt en zit lekker stevig tussen en onder de kleurige steentjes. Dat is te zien wanneer je goed kijkt en misschien ook wel te voelen wanneer je erop zit...

Ergens in februari vorig jaar spraken we elkaar voor het eerst. De werkgroep: Wim Schluter, Annette Boven, Hendrik Jan Riezebos en Janneke te Velde. Bijna een jaar later en inmiddels vrienden voor het leven, gaat de werkgroep in ruste. Natuurlijk laten de banken ons nooit meer los en we zullen er dan ook regelmatig nog eens gaan kijken. Net als al die andere plakkers die hun steentje(s) hebben geplakt. Iedereen hartelijk bedankt! Met name de echte doorzetters Henk, Linda, Aryanne, Nadia, Annie, Karin.

Kampen is weer een stukje kleurrijker geworden en dat staat haar goed!

In de media